13 березня 2023 року у рамках реалізації програми «EU4Business: конкурентоспроможність та інтернаціоналізація МСП», що спільно фінансується Європейським Союзом та урядом Німеччини через німецьку федеральну компанію Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH проведено воркшоп дизайн-мислення: «Будуємо зв’язки між бізнесом, наукою та освітою для трансферу технологій» для учасників Кластеру поліграфічної індустрії, видавництв та цифрових технологій «Поліграфія: логістика, сервіс, якість» та його партнерів.
Організатором заходу виступив Кластер поліграфічної індустрії, видавництв та цифрових технологій «Поліграфія: логістика, сервіс, якість» (Наталя Ісаєва, голова Кластеру, директор ТОВ «Видавничо-поліграфічний дім «Формат А+») у межах реалізації завдань проєкту: Інноваційно-промисловий майданчик «Professional Alternative Dnipro».
Фасилітатор воркшопу – Олександр Акименко, викладач Львівської бізнес-школи (LvBS) УКУ, член академічної ради та керівник магістерської програми MSc in Innovations and Entrepreneurship. Підприємець, консультант і викладач.
Під час воркшопу було до 50 точок підключень (учасників було залучено до заходу на підставі конкурсного відбору: мотивація до розвитку + бажання пройти повний цикл воркшопу). Активна робота була організована в 6 командах з проходженням всіх етапів дизайн-мислення.
Бізнес учасники кластеру (ТОВ ВПД «ФОРМАТ А+», ТОВ «Метал Принт», ТОВ Типографія «УКРАЇНА», ТОВ «Виробничо-поліграфічний комплекс «Весна», ТОВ «Роял Принт», ГО «Асоціація рестораторів та готельєрів м. Дніпро», Дніпропетровська торгово-промислова палата та низка ФОПівців спрямували на захід фахівців відповідальних за розвиток та інновації, а науковці на заході були представлені від потужних закладів вищої освіти України: Український державний хіміко-технологічний університет, Білоцерківський інститут неперервної професійної освіти, Придніпровська академія будівництва та архітектури; від профтехів України надзвичайно ефективну команду представили педагогічні працівники Державного навчального закладу «Центр професійної освіти інформаційних технологій, поліграфії та дизайну м. Києва». До заходу також долучились й інші представники різних типів організацій та виробництв, які потенційно мають намір долучитися до кластерної діяльності.
Учасники і учасниці прослухали змістовні лекції, а після роботи в командах створили і презентували прототипи наукомістких продуктів, послуг, рішень. Разом попрактикували низку технік дизайн-мислення та відчували себе немов на оффлайн-заході, проінвестувати 8 годин свого часу в саморозвиток.
Програма воркшопу була побудована на теоретичній та практичній базі курсу Стенфордського університету з дизайн-мислення, а також на кращих практиках впровадження інновацій з Кремнієвої долини та інших інноваційних центрів. Під час воркшопу присутні від бізнесу, освіти та науки намагались вирішувати проблеми та виклики, що стоять перед кожною цільовою аудиторією: шукали інсайти, створювали продукти, сервіси, інноваційні рішення та концепти покращення освітніх послуг.
Надзвичайно захопливим для всіх учасників стало складання мапи, що базувалась імпровізованій канві. Канва допомагала розкласти і передати складні ідеї і коли команди представили розмаїття сітчастих аркушів своєї інноваційної творчості, то стало зрозуміло – креативності в кластерних команд достатньо. Кожна команда відстоювала, що саме їхня канва є унікальною і єдиною «правильною». Далі на підставі чотирьох основних блоків контенту (етапи, дії користувача, больові точки, ідеї рішень) генерувались відповідні прототипи. Блоки учасники заповнювали якісним, стислим і актуальним контентом, що базувався на досвіді: цілі (чого користувачі прагнуть досягти загалом; стратегічні та амбітні); потреби (те, що допомагає досягти цілей;) логічно обґрунтовані, раціональні); больові точки (те, що перешкоджає досягненню цілей; сформульовані в негативному форматі); побажання (пов’язані з емоціями людей; не обов’язково раціональні).
Для цього було використано такі вправи:
- Нотування: учасники досліджували один іншого, болі, проблеми. Етапи ще не мають певного порядку чи точності, але націлені на пошук способів для об’єднання. Для цього намагалися давати відповідь на питання «Як ми можемо вирішити це питання?» Створення мапи: ведучий та учасники разом упорядковували етапи і фільтрували дублікати.
- Розбір: розгляд назв етапів, далі учасники записували які дії потрібно здійснити під відповідними етапами на Murali. Далі Фасилітатор зачитував больові точки представників різних цільових аудиторій уголос.
- Голосування: учасники голосували за найкритичніші проблеми обраного користувача цільової аудиторії.
- Розбір: ведучий розбирав больові точки, які отримали найбільше голосів.
- Нотування: учасники виписували ідеї щодо вирішення найкритичніших больових точок та наклеювали замітки у відповідні етапи.
- Розбір створених командами прототипів, захист інноваційних ідей, що спрямовані на вирішення ключових проблем на стиці трансферу технологій через науку, освіту в бізнес-середовище.
- Підведення підсумків роботи і завершення всієї сесії.
Разом учасники воркшопу дослідили всі кроки дизайн-мислення:
- Емпатія. Мета цього кроку – дослідити поведінку кінцевих споживачів продукту чи сервісу і синтезувати результати досліджень у потужні інсайти.
- Визначення. Зрозуміти та приорітизувати основні проблеми, больові точки клієнтів щоб зрозуміти що саме потребує вирішення в першу чергу
- Генерація ідей. Створити велику кількість рішень до сформульованих на попередньому кроці проблем. Вибрати найбільш вдалі.
- Прототипування. Перетворити свої ідеї у прототипи реальних рішень. Використати дешеві і швидкі методи валідації ідеї з цільовою аудиторією.
- Тестування. Отримати зворотній зв’язок про свій прототип від реальних клієнтів. Спостерігати за тим, як вони користуються вашим новим продуктом, висновки.
- Фінальна презентація. Презентувати один одному, топ- менеджменту рішення, які були напрацьовані в командах, мікрогрупах.
Динаміка роботи команд під час воркшопу нагадувала діаманти: протягом воркшопу потік інформації кілька разів розширювався, а потім звужувався. Створена командами канва допомогла візуально структурувати інформацію та поєднати експертизу і досвід усіх членів команди. Усі присутні на воркшопі намагалися максимально зрозуміти користувачів протилежних цільових аудиторій, здійснити всебічний підхід до визначення проблем та фокусуванні на інноваційних сценаріях взаємодії і пошуку оптимальних рішень партнерства.
Щиро дякуємо Європейському Союзу та уряду Німеччини через німецьку федеральну компанію Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH за фінансову підтримку у розвитку різних бізнес-процесів в Україні в умовах кризових старнів.
Довідкова інформація: воркшоп відбувся у рамках реалізації програми «EU4Business: конкурентоспроможність та інтернаціоналізація МСП», що спільно фінансується Європейським Союзом та урядом Німеччини через німецьку федеральну компанію Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. Мета програми – створити кращі умови для розвитку українських малих і середніх підприємств (МСП), підтримати інновації та стимулювати експорт, що є шляхом до сталого й рівномірного економічного зростання. EU4Business – ініціатива Європейського Союзу, яка допомагає малим і середнім підприємствам у країнах Східного партнерства. Детальніше: www.eu4business.org.ua